Válságálló vállalkozás vezetés
2012 december 18. | Szerző: Vállalkozásokosan
Az elmúlt évek gazdasági válsága, és az ezt követő visszaesés miatt szinte minden vállalkozásnál felértékelődött az emberi tényező, a tulajdonos, a vezetés hozzáértésének a súlya, fontossága.
Miért?
A szűkülő piac okozta csökkenő kereslet miatt nehezebb talpon maradni, nehezebb megrendeléshez jutni, főleg olyanhoz, amit a végén ki is fizetnek. Ebben a helyzetben még fontosabb egy vállalkozás jó vezetése, az, hogy vezetőként mit és hogyan csinálunk, hogy cégünk átvészelje a nehéz időszakot. Ilyenkor nem szalad magától a szekér, sokkal több energiára, némi szerencsére és nem utolsó sorban megfelelő ismeretekre, tudásra van ahhoz szükség, hogy túléljük a válságot. Ahhoz, hogy vállalkozásunkat „válságállóvá” tudjuk tenni. Ez természetesen nem megy egyik pillanatról a másikra. Azért nem, mert lehetnek, sőt szinte biztosan vannak olyan hibái, gyenge pontjai vállalkozásunknak, amik békeidőben nem jelentenek problémát, ezért nem is tudunk róluk, válság idején, határhelyzetben azonban egyből szem elé kerülnek. Így tulajdonképpen állandóan az események mögött kullogunk, ami egy vállalkozás irányítása során nem a legszerencsésebb. Mondhatjuk, ez egy természetes folyamat, hiszen ha nem tudjuk (mert eddig nem találkoztunk vele), milyen hiba, milyen probléma várható, akkor nem tudunk rá felkészülni, nem tudunk felkészülni arra, hogyan előzzük meg, hogyan hárítsuk azt el.
Mondhatjuk, hogy a körülmények áldozatai lettünk, vagy lehetünk? Vagy tehetünk azért valamit, hogy, ne így legyen? Egyáltalán, mindig, minden esetben a mi hibánk, hogy ez így alakul?
Az első kérdésre a válasz: bizony, hogy tehetünk. Feltéve, ha tudjuk, mit kell tenni. És ezzel részben megválaszoltuk a második kérdést. Ha tudjuk. Sokan, nagyon sokan nem tudják ugyanis.
Egész egyszerűen azért, mert jelenleg nem nagyon létezik olyan –bármilyen formában szervezett- iskola, képzés, ahol az ilyenkor szükséges ismeretekhez hozzá lehetne jutni. Nincs olyan hely, ahol akár kezdő, akár gyakorló vállalkozók a mindennapi életben is jól hasznosítható, kézzelfogható, érthető –nem tankönyvi módon megfogalmazott- információkhoz, tudáshoz juthatnának. Ebben az értelemben nem hibáztatható az a cégvezető, aki egy kiélezett, bizonytalan helyzetben rossz döntést hoz. Annyiban viszont mindenki felelős, hogy sokan anélkül kezdenek vállalkozásba, hogy utána néznének annak, mivel jár, milyen felelősséget jelent egy saját vállalkozás indítása. Sokan nem járják körül, mik azok a szükséges ismeretek, amik a saját szakmai tudás mellett szükségesek ahhoz, hogy vállalkozásukat jól tudják vezetni, még a mostani, nehezebb körülmények között is.
Ezért nem biztos, hogy tudják, egy vállalkozás indítása nem azzal kezdődik, hogy elballagunk ügyvédhez, aláírjuk a társasági szerződést, bejegyeztetjük a céget, majd dolgozni kezdünk, hanem ennél lényegesen hamarabb. Azzal kezdődik, felmérjük a piacot, azt a piacot, vevőkört, akikből megélni szeretnénk, és végiggondoljuk, kiszámoljuk, várhatóan tudunk-e majd belőle élni, érdemes-e az általunk elképzelt formában belevágni abba, amit csinálni szeretnénk. Ehhez sok hasznos információt találhatunk az interneten, mégis azt javasoljuk, érdemes felkeresni egy kisvállalati tanácsadó céget, akik segítenek elvégezni a leírtakat.
Ne szégyelljünk kérdezni, tanácsot kérni és elfogadni. Egy felkészült tanácsadó segítségünkre tud abban lenni, hogy elmondja, megtanítson minket arra, mit kell tudjunk, mik azok a dolgok, amikre oda kell figyelnünk ahhoz, amiket jól kell csináljunk, hogy leendő vállalkozásunk jól működjön majd. Természetesen csodák e téren nincsenek, nem létezik minden helyzetre, megoldásra ráhúzható forgatókönyv, nincsen csodatévő gomb, amit megnyomunk és egy csapásra minden problémánk megoldódik.
Némi tanulással, odafigyeléssel azt viszont elérhetjük, hogy semmilyen helyzet ne érjen minket váratlanul. Megfelelő tudás, ismeretek birtokában váratlan, nehéz helyzetekre is fel lehet készülni, mi több, ezek nagy része meg is előzhető, elkerülhető. Ha hallgatunk egy jó tanácsadóra, ha hajlandóak vagyunk szem előtt tartani az általa elmondottakat, igyekszünk magunkévá tenni azokat a fontos információkat, amiket tőle kaptunk, máris nagyon sokat tettünk érte, hogy vállalkozóként is minden helyzetben megálljuk helyünket, cégünk válság idején se kerüljön bajba.
Hogyan számlázzunk úgy, hogy azt ki is fizessék?
2012 december 3. | Szerző: Vállalkozásokosan
Előző bejegyzéseinkben leírtuk, lehetőleg milyen céggel ne kössünk üzletet, és azt is, ha valakivel megállapodunk, azt hogyan tegyük. Elvégeztük a munkát, leszállítottuk az árut, elérkezett a számla kiállításának az ideje. Ezt meg is tesszük, számlánkat elküldjük, és várjuk az ellenértéket, hogy megérkezzen. Ami sokszor rendben meg is érkezik, de sokszor nem. Ilyenkor gyakran előfordul, nem fizető partnerünk mindenféle utólagos kifogásokkal jön elő. A számla és a kapcsolódó dokumentumok helyes kiállításával, és kézbesítésével az utólagos kifogásoknak elejét tudjuk venni. Lássuk, hogyan.
Első, és egyik legfontosabb lépés a számla helyes kiállítása. A számla kötelező adattartalmát az Áfa Törvény határozza meg. (2007. évi CXXVII. Tv., Törvény az általános forgalmi adóról, 169 §).
A számla kiállításának idejéről a törvény azt mondja ki, annak a teljesítést követően, ha azonnal nem lehetséges, ésszerű határidőn belül kell megtörténnie. A gyakorlatban ez általában maximum a teljesítést követő 15. nap legyen, a számla mielőbbi kiállítása egyébként saját, jól felfogott érdekünk is. A helyesen kiállított számla mellé csatoljuk azokat a papírokat is, amelyek igazolják, hogy a teljesítés megtörtént.
Mik lehetnek ezek az igazolások?
A számlán kívül a
-teljesítési igazolás
-szerződés
-szállítólevél
A legfontosabb ezek között talán a teljesítési igazolás. A teljesítési igazolás aláírásával partnerünk elismeri, hogy a hozzá tartozó szerződés szerinti teljesítés rendben megtörtént, azaz pl. a megállapodásnak megfelelő minőségben és határidőre az általunk elvállalt munkát elvégeztük, és jogosultak vagyunk a számla kiállítására. A teljesítési igazoláson egyértelműen tüntessük fel, hogy mely gazdasági eseményhez kapcsolódik, a számla sorszámát, amelyhez tartozik, és ha az áru/szolgáltatás jellege olyan, a vevő ismerje el rajta, hogy az árut/ szolgáltatást a szerződésben foglaltaknak megfelelően megkapta, minőségi, mennyiségi kifogása nincs, a számla helyes, tartalmi, formai kifogása ellene nincs, a kiállított számlát ezért elismeri és befogadja.
Nagyon fontos, hogyan történik a számla, és a hozzá kapcsolódó papírok átadása. Ha ezt személyesen tesszük, tüntessük fel a számlán, hogy a vevő a számla egy példányát átvette, és az ellen kifogása nincs, ha teljesítési igazolást, szállítólevelet is átadunk, írjunk a papírokról egy átvételi elismervényt.
Ha a számlát, és a hozzá tartozó dokumentumokat postán küldjük el, azt minden esetben ajánlva, tértivevénnyel tegyük, és a számla feladásánál figyeljünk, hogy az időre odaérjen. Ügyeljünk arra, hogy vállalkozásunk adminisztrációja e téren is rendben legyen, a küldeményekről vezessünk postakönyvet, őrizzük meg a feladóvevényt és a tértivevényt is, hiszen egy esetleges nemfizetés esetén ezekkel tudjuk igazolni, hogy a számlát elküldtük. Ha az előírt határidőre számlánkat nem fizették ki, először írjunk egy udvarias, emlékeztető e-mailt, hogy számlánk rendben megérkezett-e, vagy esetleg valami más probléma van. Ha partnerünk ez után sem fizet, haladéktalanul tegyük meg a további, szükséges lépéseket. A következő részben elmondjuk, hogy mit.
Hogyan kössünk jó szerződést?
2012 november 28. | Szerző: Vállalkozásokosan
Minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb pont az új ügyfél megszerzése. Ha ez sikerült, az ügyféllel szerződést kötünk. Nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan tesszük. A jog szerint szerződés szóban is létrejöhet, azonban vitás kérdés esetén ilyen esetben szinte lehetetlen eldönteni, kinek van igaza. Éppen ezért ragaszkodjunk a megállapodás írásba foglalásához.
Ugye jártak már úgy, hogy megkötötték a szerződést, elvégezték a munkát, vagy leszállították az árut és csak vártak a pénzükre, de csak ígéretet kaptak a fizetésre? Aztán, mivel a partner nem fizetett, jogi útra terelték a dolgot, ám a rosszul megkötött, hiányos szerződés miatt nem tudták jogos követelésüket érvényesíteni? Előző bejegyzésünkben leírtuk, miért fontos, hogy ellenőrizzük leendő üzletfelünket, és hogyan tehetjük azt meg.
Amikor a szerződést megfogalmazzuk, legyünk előrelátóak, ne használjunk előre gyártott sablonokat. Minden ügylet egyedi, más, ezért a szerződés sem lehet ugyanaz. Pontosan térjünk ki a termék, szolgáltatás meghatározására, arra, hogy ki, mikor, mit vállal, és mi történik, ha ez nem a megbeszéltek szerint történik, mi számít elfogadott teljesítésnek, mikor kell kiállítani a számlát, mi a pontos fizetési határidő, a számla kiállításától vagy kézhezvételétől számítják-e a napokat, naptári nap vagy munkanap, alvállalkozót kívánunk-e igénybe venni, mennyi az ügyleti kamat, késedelmi kamat mértéke.
Használjuk az alábbi, fontos kitételeket:
A leszállított, de ki nem fizetett áru az áruérték kifizetéséig a cég tulajdona marad. A tulajdonjog fenntartással érintett terméket más követelésébe beszámítani, azt megterhelni, vagy fedezetként bármilyen célra felajánlani tilos.
Késedelmes fizetés esetén 20% késedelmi kamatot számítunk fel.
Ha a Megrendelő bármely számlája fizetésével késedelembe esik, valamennyi számlája azonnal, egy összegben esedékessé válik.
Megrendelő kizárólag jogerős bírósági ítélet alapján jogosult bármilyen követelését a számla ellenében beszámítani.
Megrendelő tudomásul veszi, hogy a számla kézhezvételétől számított 8 napon belül írásban kell jeleznie az esetleges reklamációt, a 8 napos határidő leteltét követően a számlával kapcsolatos mindennemű reklamációs lehetőségről Megrendelő visszavonhatatlanul lemond.
A szerződés aláírója aláírásával elismeri, hogy az abban foglaltakat megértett, azokkal egyetért, és a szerződés egy, (vagy több) eredeti példányát átvette.
Lehetőség szerint kérjünk előleget, ennek a feltételeit is rögzítsük a szerződésben. Ne írjuk alá azonnal a szerződést amit az orrunk alá dugnak, lehetőség szerint ügyvéddel ellenőriztessük le. Nagyobb értékű szerződést foglaljunk közjegyzői okiratba, ez ugyanis azonnal végrehajtható, az esetlegesen ellenérdekelt fél nem tudja éveken keresztül bíróságon vitatni a szerződés érvényességét. Érdemes készíteni egy vevő-adatlapot meglévő, és újonnan szerzett ügyfeleinkről, mely tartalmazzon róluk minden fontos információt.
Ha megkötöttük a szerződést, elindul a szállítás, az együttműködés, hamarosan számlát is ki kell állítanunk. Ez sem mindegy, hogyan történik. Leírjuk majd a legfontosabb tudnivalókat.
Kapcsolódó bejegyzések:
https://vallalkozasokosan.cafeblog.hu/2012/11/21/kivel-ne-kossunk-uzletet/
https://vallalkozasokosan.cafeblog.hu/2012/11/26/hogyan-kossunk-uzletet/
Fizetett mumusunk, a könyvelő
2012 november 5. | Szerző: Vállalkozásokosan
Sajnos sokan gondolják, hogy ez tényleg így is van, ahogy a címben leírtuk.
Ha pedig komolyan gondolják, akkor az nagy baj. Egyáltalán hogyan merülhet ez fel, miért fordulhat ez meg bárki fejében, hogy egy könyvelő ügyfelének rosszat akarna, esetleg direkt keresztbe akarna neki tenni? Úgy, hogy aki nem vállalkozó még, az biztosan hallott már egy-két történetet valakitől, akinek a szomszédja mesélte, hogy találkozott valakivel a fodrásznál, aki panaszkodott, milyen lelkiismeretlen, trehány könyvelője van. Aki vállalkozó, az pedig biztosan járt már úgy, hogy felhívta a könyvelőjét, hogy most azonnal mondja meg neki, X. kft a múlt hónapi számláját kifizette-e már. Vagy utánvéttel fel akart adni egy csomagot Egyiptomba, és a könyvelő azonnal mondja meg, hogy mennyi oda a postai díjszabás és hogyan kell az ottani vevőnek kiállítani a számlát. A könyvelő egyik kérdésre sem tudta a választ. Ez pedig felháborító, hiszen havonta (gondoljuk mi) nem kevés pénzt fizetünk neki, akkor igenis azonnal mindenre tudja a választ. Ne csak annyiban merüljön ki a munkája, hogy nyaggat minket, már megint nem kapta meg tőlünk az előző havi bankszámlakivonatot meg a költségszámlákat, illetve közölje, hogy már megint hány helyre és milyen sokat kell befizessünk.
Hát hogyan lehet, hogy mi fizetünk neki, ennek ellenére nem hogy nem segít nekünk, hanem állandóan mindenféléket követel tőlünk?
Nos: sajnos azért van, hogy bárki fejében ilyen megfordulhat, mert nincs tisztában azzal, pontosan mi is a könyvelő feladata, mit várhat el tőle, és bizony sok esetben ezt a könyvelők sem igyekeznek pontosan tisztázni, így a kialakuló esetleges félreértés bizony mindkét fél közös felelőssége. A könyvelő nem csodadoktor, nem mágus, nem két lábon járó lexikon, nem vállalkozásunk élő, a nap 24 órájában rendelkezésünkre álló „agytrösztje”, akinél cégünkről ott van minden információ és ezek bármelyikét egyetlen másodperc alatt elő tudja venni. A könyvelő elsődleges feladata az, hogy a különböző, vállalkozásunk működését szabályozó törvények által előírt nyilvántartásokat, adóbevallásokat elkészítse, és ezeket a hatóságok felé határidőre benyújtsa. Ennek a munkának pedig alapvetően nem része az, hogy részt vegyen a vállalkozás napi munkájában, figyelemmel kísérje a kiállított számlák sorsát, ő tárgyaljon vevőkkel, új partnerekkel.
Egy jó könyvelő természetesen ezekben a dolgokban is igyekszik segítséget nyújtani ügyfelének, de elsődleges feladata mégis az, -a bevallások elkészítésén és beküldésén túl- hogy a vállalkozás azon nyilvántartásai, amelyeket a hatóságok egy ellenőrzés során vizsgálhatnak, rendben legyenek. Márpedig ahhoz, hogy könyvelőnk munkáját rendben el tudja végezni, a mi segítségünkre is szüksége van. Hiszen a vállalkozás számláit, egyéb bizonylatait mi kezeljük, mi állítjuk ki, a különböző szerződések nálunk vannak, és ha ezeket könyvelőnknek nem, vagy csak késve adjuk oda, akkor könnyen előfordulhat, hogy egy bevallás késedelmes beküldése miatt cégünket megbüntetik, és ha a büntetést emiatt kapjuk, azért bizony könyvelőnket nem hibáztathatjuk.
Hogyan alakítható ki jó munkakapcsolat könyvelőnkkel?
Ha vállalkozást indítunk, és könyvelőt keresünk, esetleg elégedetlenek vagyunk jelenlegi könyvelőnkkel, és váltani szeretnénk, mielőtt megállapodunk vele, beszéljük meg pontosan, mi az, amit mi, mint ügyfél elvárunk, mi az, amit ő, mint könyvelő kér annak fejében, hogy elvárásainkat teljesíteni tudja. Ha ezeket a dolgokat az elején tisztázzuk, rengeteg későbbi félreértésnek vehetjük elejét, ha kölcsönösen betartjuk azt, amiben megállapodtunk, azzal könyvelőnket segítjük abban, hogy munkáját pontosan és határidőre el tudja végezni, ami nekünk is elemi érdekünk. Hiszen ne feledjük: könyvelőnk nem unalmában kér tőlünk mindenféle papírokat, hanem azért, hogy cégünk könyvelése, adminisztrációja rendben legyen, így ne különböző hatósági ellenőrzésekre kelljen járjunk, ne mindenféle kérelmek, adatszolgáltatások összeállításával foglalkozzunk, hanem azzal, ami a legfontosabb: cégünknek bevételt tudjunk szerezni.
Következő írásainkban foglalkozunk majd azzal, hogyan válasszunk könyvelőt, és mik azok a dolgok, amikben egy könyvelő még segítségére lehet megbízójának.
A siker nem a pénzről szól — hanem arról, mennyire vagy képes irányítani, mire fordítasz időt
2015 február 10. | Szerző: Vállalkozásokosan
A bejegyzés szerzője Petrány Viktória, a Munkaland tulajdonosa, vállalkozói képzésünk egyik előadója.
Milliónyi ember hiszi azt, hogy a siker legjobb mérője az, hogy mennyi pénzed van és hogy mennyit vagy képes termelni.
Ezen a mérőskálán egyetlen személy sem lehet a világ legsikeresebbje. Mert például, Bill Gates — akinek éves jövedelme a Forbes becslése szerint 79 milliárd dollár — a leggazdagabb, ám aligha ő termeli évről-évre a legtöbb pénzt. Ez a cím valószínűleg a világ egyik nagy alapkezelőjének jár. Például, Ray Dalio-nak, aki a Bridgewater Associates 120 milliárd dolláros alapját kezeli, és a Forbes szerint tavaly 3 milliárd dollár jutalékot termelt magának. Szóval, sem Gates sem Dalio nem a legsikeresebb.
A leggazdagabb vagy a legnagyobb bevételt termelő tevékenység tehát csak akkor számít sikernek, ha azt minden évben el is éri az ember. Máskülönben elkezdi azzal tölteni az idejét, hogy kitalálja, hogyan legyen ismét a No. — a helyett, hogy élvezné, amit elért. Magyarán, mindegy, mennyire vagy menő, a nézőpont ugyanolyan kellemetlen.
Éppen emiatt, elkezdtem egészen máshogy definiálni a sikert : a siker az idő eltöltése fölött gyakorolt kontroll. Kétségkívül, sok embert kiüt ez a nézőpont.
Csak hogy pontosítsak: nem tagadom meg a vagyon ígéretét. Valójában, azt gondolom, hogy sok ember számára az ideje fölötti kontroll az a fajta siker, amit csak azután érhetnek el, miután már elég pénzt kerestek ahhoz, hogy ne kelljen a számláik miatt aggódniuk. Sok ember nem éri el ezt az anyagi biztonságot. Ugyanakkor, azt sem hiszem, hogy milliárdos vagyon kéne ahhoz, hogy levegye a vállunkról a jövőnk miatti aggódást.
Ha ezt azzal éri el, hogy azt csinálja, amit szeretne, és ez boldoggá teszi, akkor sikeresnek tekintem.
Ám ha ezt az anyagi stabilitást egy darálós munkával éri el, ami ugyan jól fizet, de gyötrődik benne, akkor jobb ha megkérdezi magadtól, nem kéne-e kiszállni a mókuskerékből és kitalálni, mit szeretne igazából kezdeni az életével.
Azt tanácsoltam a diákjaimnak, hogy gondolja végig, mit szeretett a múltban csinálni, és mi volt az, amit nem. Ezen kis önértékelés alapján találja ki, mivel szeretne foglalkozni a jövőben. Aztán, tesztelje le az ötleteit három kérdéssel:
1. Lelkesít engem ez a munka / tevékenység?
2. A legjobbak közé tartozom ebben a munkában?
3. Meg fog engem fizetni a piac ezért a munkáért?
Általában, nem tudjuk előre, hogy mondjuk a befektetési bank, a tanácsadás, startup vállalkozás, vagy tőzsdei üzletkötés állja ki jobban a tesztet. Ezért azt tanácsolom, hogy beszélgessünk el olyan emberekkel, akik ezeken a területeken dolgoznak sok éve. Mellesleg, a kapcsolatteremtés, amit ezekkel a beszélgetésekkel megvalósítunk, hihetetlen értékes lesz a későbbiekben.
A beszélgetéseket a fenti három pont köré lehet felépíteni, mondjuk, ezekkel a kérdésekkel:
1. A cégetekben sok ember van, akik lelkesednek a munkájukért? Ők mit csinálnak másként, mint azok, akik láthatóan csak a fizetésért járnak be?
2. A te szakmádban mik a legfontosabb dolgok, amit a legjobbak másként csinálnak, mint a csupán jó képességűek?
3. Az ezen a területen dolgozók fizetése megfelelő vagy inkább aggasztó? Mi a különbség azok között, akik jól keresnek és a többiek között?
Ha elvégzel 10-15 ilyen beszélgetést, akkor képes leszel felmérni, hogy boldog lennél-e azon a területen, olyan emberekkel.
Az én felfogásom szerint, az ember akkor lesz sikeres, ha boldog is azzal, amit csinál — és hogy az legyen, lelkesednie kell érte, kiválónak kell benne lennie, és pozitív elismerést kell kapnia a piac felől.
Nem tudom, hogy Gates vagy Dalio az-e, de úgy tűnik nekem, hogy jól megválogatják, mire fordítanak időt — a nagy pénz pedig, csak egy kellemes kísérő, ami vele jár.
Ha úgy gondolod, hogy jövődet, boldogságodat Te is vállalkozóként képzeled el, várunk, elmondjuk, hogyan érheted el.
Cikket fordította:
Petrány Viktória, coach
Az eredeti cikk az Inc.. Copyright 2015. Follow Inc. Twitter oldalon jelent meg, és itt olvasható: http://www.inc.com/peter-cohan/success-is-controlling-how-you-spend-your-time.html#ixzz3QxY5vi7u
Oldal ajánlása emailben
X