Vállalkozás okosan
Mert vállalkozni jó, csak nem mindegy, hogyan csináljuk.
Mit csináljak, mielőtt vállalkozást indítok?
Mit csináljak, mit ne csináljak a vállalkozásommal?
Hogyan vezessem vállalkozásomat, hogy ne kerüljön bajba?
Mit csináljak, ha mégis baj van?
Mi az a sok érthetetlen kérdés, amiket a könyvelőm feltesz, mit jelent az a sok varázsszó, amikkel dobálózik?
Válaszokat adunk a fenti kérdésekre, könnyen érthető, emberi nyelven.
Kik vagyunk?
Könyvelő és kisvállalkozói tanácsadó, akik a vállalkozások világát nem csak az íróasztal mögül ismerik.
Elérhetőségeink:
Szilágyi Anita +3620-277-6230
Vuray György +3630-589-0869
Email: info@vallalkozas-okosan.hu
Honlap: Vállalkozás okosan
Blogkövetés
Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.
Vállalkozni akarok. Megéri, vagy nem éri? 1.
2012 november 14. | Szerző: Vállalkozásokosan
Korábbi bejegyzésünkben írtuk, ha vállalkozásba kezdünk, az egyik legfontosabb dolog, amit fel kell mérnünk, hogy az, amit csinálni szeretnénk, megéri-e, avagy nem. Ezt a folyamatot hívjuk pénzügyi tervezésnek. A pénzügyi tervezés során először összeszedjük, milyen költségeink, milyen kiadásaink várhatóak, majd megbecsüljük, hogy várhatóan mennyi bevételre számíthatunk. Pénzügyi tervre szüksége van egy kezdő, és szüksége lehet egy működő vállalkozásnak is.
Miért olyan fontos része ez egy vállalkozás elindításának?
Ha vállalkozásunkat nem hobbiból szeretnénk csinálni, hanem azért, hogy megéljünk belőle, akkor annak nyereséget kell termelni, mégpedig várhatóan annyit, hogy megérje csinálni, a működéshez, fejlesztésekhez szükséges pénzen felül megélhetésünket is biztosítsa.
Ma az induló cégek nagy része mikrovállalkozás, nagy részük kényszervállalkozás egyben, nagyon erősen behatárolt anyagi lehetőségekkel. Az ő helyzetükben nagyon fontos, hogy meglévő, általában szűkös forrásaikat mire fordítják, azokat lehetőleg minél ésszerűbben használják fel. Ha valaki hitelből, támogatás igénybevételével, vagy pályázati forrásból kívánja vállalkozását elindítani, akkor is szüksége lesz egy pénzügyi tervre, amiből kiolvasható, hogy a megvalósítani kívánt cél gazdaságilag életképes-e. Ha valaki már működő vállalkozása részére szeretne hitelt felvenni, szintén kérni fognak tőle ilyet.
Mikor készítsük el a pénzügyi tervet?
A legjobb ha még azelőtt, mielőtt elindítjuk vállalkozásunkat. Igen, első hallásra talán lehetetlennek hangzik, pedig egyáltalán nem az. Általában vásárolni sem úgy szoktunk, hogy valamennyi pénzzel a zsebünkben találomra nekiindulunk ahogy esik úgy puffan alapon, és majd valahol valamennyiért megvesszük azt, amit szeretnénk. Ugyanígy, mielőtt bejegyeztetjük a céget, névjegykártyát készítünk, megvesszük az árukészletet, hirdetni kezdünk, előtte összeszedjük, mi mennyibe kerül, mikor kell kifizessük, mindez összesen mekkora kiadást jelent, és reményeink szerint mikorra érkeznek meg a vevők, akiktől bevételhez jutunk. Ezt pedig még azelőtt végig lehet, sőt végig is kell gondolni, mielőtt kiváltjuk a vállalkozói igazolványunkat, vagy bejegyeztetjük cégünket. Ugyanis már ekkor kiderül, megéri-e majd azzal foglalkozni, amivel szeretnénk. Ha kiderül, hogy nem éri meg, máris jelentős veszteségtől kíméltük meg magunkat, hiszen nem kezdtük el pénzünket egy feneketlen kútba dobálni.
Mindez szép és jó, de én nem értek a számokhoz, hogyan tudok ilyen tervet csinálni?
Igen, ez a kifogás is gyakran elhangzik. A pénzügyi terv szó hallatán nem kell rögtön egy 10 éves, a várható bevételeket-kiadásokat havi bontásban tartalmazó, cash-flowt, mérleget, eredménykimutatást tartalmazó valamire gondolni. Egy kezdő kisvállalkozásnak nem biztos, hogy szüksége van ilyen részletességű tervre. Nyissunk egy excel-táblát, vagy vegyünk magunk elé egy kockás papírt, és először szedjük össze, milyen jellegű kiadásaink lehetnek. Szépen kezdjük el beírni, várhatóan mikor, mire mennyit kell költenünk. Ezt tegyük meg havi bontásban. A kiadások mellé kezdjük el odaírni, hogy mikortól mennyi bevételre számítunk, majd összesítsük a két számot. Ez meg fogja mutatni, hogy egy adott hónapban több volt-e a kiadásunk, mint a bevételünk. Ez önmagában még nem minden. Szükségünk lesz még egy táblázatra. Ennek első oszlopába beírjuk, mennyi pénzünk van, amikor elkezdjük a vállalkozásunkat. A következő oszlopba beírjuk, mennyi volt a bevételünk és a kiadásunk különbözete, majd ezt a számot hozzáadjuk, vagy kivonjuk meglévő pénzünkhöz / pénzünkből. Ez azt fogja megmutatni, hogy az adott hónapot éppen mennyi pénzzel zártuk. A következő hónapban keletkezett nyereséget / veszteséget értelemszerűen ehhez a számhoz adjuk hozzá. Arra vigyázzunk, hogy ez a szám sose legyen nulla, ugyanis az azt jelenti, elfogyott a pénzünk. (A hivatkozásra kattintva táblázat-minták nyílnak, a felül lévőben vezethetjük havi kiadásainkat és bevételeinket. A másikban tarthatjuk nyilván azt, hogy aktuálisan éppen mennyi pénzünk van, a könnyebb érthetőség kedvéért kitöltöttük.)
A valóságban a helyzet ennél természetesen egy kicsit bonyolultabb, hiszen attól, hogy vállalkozásunknak több lesz a bevétele, mint a kiadása, még tönkremehetünk. Ugyanis ebből a különbözetből kell kifizetni a különböző adókat, járulékokat, így tervezésnél ezekkel is számolni kell. Ezek várható mértékét meghatározni viszont adózáshoz kevésbé értők számára már lényegesen nehezebb. Ezért érdemes már a tervezés fázisában felkeresni egy könyvelőt, vagy egy számok világában jártas tanácsadó céget, akik segítenek a pénzügyi terv véglegesítésében. Igaz, egy ilyen tanácsadás, esetleg tervezés nincs ingyen. Ilyenkor gyakran halljuk, de hát még egy kapavágást sem tettünk, máris pénzbe van a még el sem indított vállalkozás. Igen, egy pénzügyi terv elkészítése kiadást jelent. Azonban mindenki döntse el maga, melyik a jobb: egy egyszerűbb pénzügyi terv néhány tízezer forintos költsége, vagy az, hogy valaki ennek híján jobb esetben csak a vállalkozásba fektetett százezreit, millióit, esetleg teljes vagyonát veszíti el.
Következő írásunkban részletesen ismertetjük, pontosan milyen típusú költségekkel, adókkal kell egy vállalkozás indításánál számolni, és hogyan lehet a várható kiadásokat és bevételeket megbecsülni.
Ugrás a második részhez
Oldal ajánlása emailben
X