Pénzügyekről vállalkozásoknak
2013 április 10. | Szerző: Vállalkozásokosan
Ha találomra megkérdezzük 10 ismerősünket, mennyi volt a múlt havi fizetése, és mennyit fizetett ki előző hónapban villanyra, jó eséllyel forintra pontosan meg fogja tudni mondani. Ezután kérdezzük meg 10 vállalkozó ismerősünket, pontosan mennyi bevételük volt az előző hónapban, hány számlát állítottak ki, és ebből mennyit fizettek ki határidőre. Jó eséllyel nem fognak tudni pontos választ adni. Nyilván nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, a pénz központi szerepet játszik minden vállalkozás életében.
Saját jól felfogott érdekünk, hogy tisztában legyünk vállalkozásunk pillanatnyi pénzügyi helyzetével, azzal, mikor, milyen bevételekre és kiadásokra számíthatunk. Ehhez elengedhetetlen bejövő és kimenő számláink pontos nyilvántartása, és azok fizetési határidejének nyomon követése. Ha hitelt szeretnénk vállalkozásunknak felvenni, akkor is tisztában kell lennünk azzal, hogy cégünk mit bír el, hogyan, mire érdemes a felvett hitelt elköltenünk.
Minderről olvashatnak honlapunkon, ahol közzétettük pénzügyi kisokosunkat. Folyamatosan bővítjük majd, hiszen olyan vállalkozói pénzügyekkel kapcsolatos dolgokról írunk itt, amik szinte minden vállalkozást érintenek, amelyek fontosak minden vállalkozás számára.
Mi az a cash-flow, mire jó?
2013 január 28. | Szerző: Vállalkozásokosan
Egy vállalkozás működése közben bevételhez jut, és kiadásai is keletkeznek, vagyis egy vállalkozás működése folyamatos pénzáramlással jár. Ha bevételünk keletkezik, több lesz a pénzünk, ha kiadásunk, akkor kevesebb. A cash-flow pedig nem más, mint ennek a pénzállománynak a változása, azaz megmutatja, adott pillanatban éppen mennyi pénzünk van.
Azért fontos tudni, hogy milyen egy cég cash-flow-ja, mert ha nem figyel oda, nagy bajba kerülhet. Egy átlag háztartásnál általában hónap elején megérkezik a fizetés, amiből ki kell fizetni a közüzemi számlákat, hiteleket, élelmiszert és ruhát kell venni. Szerencsés esetben nem úgy indulunk el vásárolni, hogy nem tudjuk, megjött-e már a fizetésünk, és abból mennyit emelt le a bank különböző átutalási megbízásokra, és nem úgy állunk a boltban, hogy fogalmunk sincs, mennyi pénzünk van.
Egy vállalkozásnál is nagyon fontos tudni, hogy mennyi a rendelkezésre álló pénz, mikorra várhatóak a bevételek, abból az összegből mennyit, milyen határidőre kell kifizetni, és még maradjon is tartalékra szükség esetén.
Egy háztartásban sokkal kevesebb tétel van, mint egy vállalkozásnál. A vállalkozásnál már nem lehet fejben tartani, hogy mikorra várhatóak a pénzbevételek, és mikor kellene, hogy a kifizetések határidőre odaérjenek anélkül, hogy késedelmi kamatot kellene fizetni vagy más egyéb negatív hatással szembesülni.
Ezért ajánlott cash-flow-t tervezni és vezetni. Nagyon egyszerűen el lehet készíteni. Létre kell hozni egy excel táblát, amibe beírjuk, hogy milyen típusú, milyen forrásból származó pénzbevételek várhatóak, ezek a hónap melyik napján esedékesek, és ugyanezt megcsináljuk a kifizetésekkel.
Ha ezt egy hónapra előre megtervezzük, azonnal látjuk a napi egyenlegből, hogy mikor lehet baj, mikor nem lesz elég a rendelkezésre álló pénz a kifizetésekre. Ez ugye elsőre még csak egy terv, ami bárhogy alakulhat. De ha egy-két előző havi bankkivonatot és pénztárkönyvet megnézünk, akkor már láthatjuk, hogyan alakult a valóság ahhoz képest, mint amit mi elterveztünk. Javasolt külön bontani a házi pénztár és a bankszámla cash-flow-t, persze az egyenlegnél mindkettőt figyelembe kell venni. Ez a cash-flow „házi” használatra teljesen megfelelő.
Ha szeretnénk elindítani egy beruházást, aminek tudjuk a bekerülési költségét, és pénzt kellene hozzá szerezni, akkor vagy bankhoz megyünk, vagy egy befektetőt próbálunk meggyőzni arról, hogy ez egy jövedelmező üzlet lesz. Ilyenkor üzleti tervet kell készíteni, aminek egyik része – de talán a legfontosabb – a pénzügyi terv, és a cash-flow, ugyanis ebből fog kiderülni, hogy mire költenénk a befektető pénzét, és mikorra várható annak megtérülése, mikor, milyen ütemezéssel tudjuk a felvett összeget visszafizetni, és mikortól marad már pénz a vállalkozásban. Ez már egy kicsit komolyabb cash-flow, mint az előbb említett, de funkciója ugyanaz.
A számviteli törvény előírja, hogy a beszámolónak tartalmaznia kell a cash-flow-t. Ennek van egy kötelező sémája, amit általában a könyvelő programok már el tudnak készíteni, de ez nem annyira alkalmas a napi használatra.
Ha egy kifizetést nem tudunk időben elindítani, hogy határidőre odaérjen, egyrészt késedelmi kamatot kell miatta fizetni, másrészt akár inkasszót is kaphatunk a bankszámlánkra , ha éppen az adóhatóságnak nem fizetünk időben. Az inkasszó azt jelenti, hogy valakinek joga van pénzt leemelni a bankszámlánkról. Ez lehet egy jogerős bírósági végzés miatt (ami lehet egy fizetési meghagyás) vagy az adóhatóság által. Ha sokáig nem fizetjük ki a szállítóinkat, az adóhatóságot vagy a hitelnyújtó bankot, akkor végrehajtást vagy felszámolási eljárást kezdeményezhetnek a cég ellen.
Ha szeretne tisztában lenni a pénzügyeivel és szeretne egy ilyen cash-flow táblát, szívesen segítünk az elkészítésében.
Adózunk, de hogyan?
2012 december 12. | Szerző: Vállalkozásokosan
És az sem mindegy, hogy mennyit. Minden működő vállalkozás egyik rendszeres, és állandó kötelezettsége az adófizetés. Tetszik, nem tetszik, fizetni kell. Nem mindegy azonban, mennyi az annyi. Legyen szó akár induló, akár működő vállalkozásról, van legális lehetőség az adóterhelés csökkentésére. Nem, nem kell egyből off-shore, vagy egyéb, külföldi cég alapítására gondolni. Ennél általában olcsóbb, és hosszabb távon mindenképpen megnyugtatóbb megoldás az adott vállalkozás számára a legmegfelelőbb adózási forma kiválasztása. Az utóbbi években hozzászokhattunk, hogy évről-évre nagymértékben változnak az adó- és járulékfizetési szabályok. Egyrészt változnak a költségként elszámolható tételek, másrészt változik a különböző adónemek esetén fizetendő adók mértéke. 2013-tól olyan új adózási módok kerülnek bevezetésre, mint a kisadózó vállalkozók tételes adója, a KATA, vagy a kisvállalati adó, a KIVA. Lehetőség nyílik majd az áfa pénzforgalmi elszámolás szerinti fizetésére is olyanoknak, akik eddig ezt nem tehették meg. A jövő évtől azok az egyéni vállalkozók is választhatják az átalányadózást, akiknek erre idén nem volt lehetőségük.
Hogyan, milyen szempontok szerint dönthetjük el, melyik adózási forma számunkra a legkedvezőbb?
Általában a két legfontosabb dolog, ami számít, egyrészt mennyi volt, vagy várhatóan mennyi lesz a várható éves nettó árbevételünk, és vállalkozásunk mennyi, és milyen jellegű költséggel dolgozik. Például a KATÁ-t akkor érdemes választanunk, ha nettó árbevételünk nem lép át, vagy csak nagyon kevéssel az évi 6.000.000 forintot. Pénzforgalmi elszámolás szerint akkor fizethetjük az áfát, ha vállalkozásunk nettó árbevétele az előző két, lezárt üzleti évben nem lépte át a 125.000.000 forintot évente, és várhatóan jövőre sem fogja. Az sem mindegy, hogy hány alkalmazottunk van, vevőink cégek, vagy inkább magánszemélyek.
Tipp: ha új vállalkozásba kezdünk, akkor is legyen a tervezés része, hogy várhatóan mennyi, és milyen típusú kiadásaink lesznek, hiszen ezek helyes felmérésével, és a megfelelő adózási mód kiválasztásával már az első évben sokat spórolhatunk. Ne feledjük, év közben nem ugrálhatunk az egyes adónemek között, ezért fontos, hogy szánjunk időt arra, hogy kiválasszuk, várhatóan melyik fogja legjobban megérni.
Ha valaki kevésbé járatos az adótörvényekben, nem naprakész a változásokat illetően, bizony nehezen igazodik el a paragrafusok között. Ezért érdemes vagy könyvelőjéhez, vagy szakértő, ezzel foglalkozó vállalkozáshoz fordulnia, ahol a megfelelő kérdéseket feltéve, adatokat összegezve segítséget kap abban, hogyan adózzon a következő évben. Erre mindenképpen szánjunk az év vége felé egy kis időt, hiszen a zsebünkről van szó: egy néhány milliós árbevételű cég esetén is éves szinten százezres nagyságrendű lehet a teljesen legális, törvény által is elismert, és biztosított megtakarítás, ha számunkra a legoptimálisabb módon adózunk.
Tartoznak egy számlával, mit csináljunk?
2012 december 5. | Szerző: Vállalkozásokosan
Előző bejegyzésünkben ismertettük, hogyan állítsunk ki és adjunk át egy számlát úgy, hogy se a számla, se az átadás, kézbesítés módja utólag ne legyen vitatható. Tehát biztosak vagyunk benne, hogy számlánk jó, és határidőn belül biztosan kézbesítettük. Jó esetben ilyenkor nincs más dolgunk, mint megvárni azt, hogy annak ellenértéke megérkezzen.
Ha észrevesszük, hogy egy számlánk fizetési határideje lejárt, és semmilyen reklamáció nem érkezett rá, akkor először e-mailban udvariasan hívjuk fel a vevő figyelmét, hogy bizonyára elkerülte a figyelmét a számla kiegyenlítése, és kérjük meg a számla rendezésére.
Természetesen senki nem akarja elriasztani a partnerét, tehát először udvariasan érdeklődjünk, hogy mikorra várható a kiegyenlítés. Ha nem történik meg a számla rendezése, a fizetési határidő lejárta után egy héttel küldjük ki az első fizetési felszólítást.
Nagyon fontos, hogy a fizetési emlékeztetőket, felszólításokat lássuk el sorszámmal!
Mindig ajánlottan, elsőbbségivel és tértivevényesen adjuk postára, és mindig maradjon belőle másolat számunkra. A tértivevény azért fontos, mert az minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy levelünket mikor vették át.
Előfordul, hogy egy vállalkozás valóban figyelmetlenségből elkeverte a számlánkat, vagy rossz helyre tette, és ezért maradt el a kifizetés. Az első fizetési felszólításra ezek a partnerek azonnal jelentkeznek, és biztosítanak minket a fizetésről.
Ha esetleg nem kapták meg a számlánkat, és erre való hivatkozással nem fizetnek, azonnal állítsunk ki hiteles számlamásolatot, és ajánlottan, elsőbbségivel, tértivevényesen küldjük el, és érdeklődjünk, hogy megkapták-e.
Ha egy vállalkozás nem tud határidőre fizetni, de tisztességes szándékai vannak, akkor már a fizetési határidő lejárta előtt szól, hogy türelmet kér.
Ezt adjuk is meg neki, de ne a végtelenségig, hiszen a későbbiekben minket az véd meg, hogy mindent megtettünk a követelésünk behajtása érdekében. Amennyiben az első fizetési felszólítás után sem történik pénzügyi rendezés, küldjük ki a második fizetési felszólítást, megjelölve benne, hogy ismételt fizetési felszólítás, és kérjük, hogy haladéktalanul intézkedjen a számla kiegyenlítéséről.
A továbbiakban ennek a vevőnek ne engedélyezzünk átutalásos fizetési módot, a készpénzes természetesen továbbra is megengedett. A nyilvántartásunkban rögzítsük, hogy már hány fizetési felszólítás ment ki, telefonon, e-mailon milyen ígéreteket kaptunk, és hogy ebből mi teljesült.
Ha mindezek ellenére nem történik meg a fizetés, akkor a harmadik fizetési felszólításban, már határozott hangnemben fel kell hívni az ügyfél figyelmét, hogy jogi útra tereljük az ügyet, és ennek minden költségét a vevőre fogjuk hárítani.
Ha a vevő jelentkezik, hogy most nincs pénze, de később lesz, és megmondja, hogy várhatóan mikor, ne engedjük csak így el, és várjunk a pénzünkre.
Foglaljuk írásba, hogy a tartozás átütemezésre kerül sor, ilyen és ilyen határidőben, és amennyiben ez nem történik meg, akkor milyen retorziók lépnek életbe, milyen biztosítékot tud felajánlani a vevő, milyen késedelmi kamatot kívánunk alkalmazni.
Ha folyamatos ügykezelés mellett a 30 napot eléri a fizetési késedelem, kezdeményezzük fizetési meghagyás kibocsátását. Amióta ezt közjegyzők is végezhetik, szerencsére lerövidült ennek átfutási ideje, nem kell hónapokat a bíróság döntésére várni. Ne feledjük: minél rövidebb idő telt el egy tartozás keletkezése óta, annál nagyobb az esély annak behajtására. Ezért ne hagyjuk, hogy nemfizető adósunk hitegessen minket, éljünk minél előbb a törvény által számunkra biztosított lehetőségekkel.
Igénybe vehetjük követeléskezelő cég szolgáltatását is, van közöttük olyan, aki csak a sikeresen behajtott tartozás után kér sikerdíjat. Mivel mi igyekszünk kesztyűs kézzel bánni a vevőinkkel, mert nem szeretnénk elveszíteni őket, a kívülállók határozottabban, de udvariasan fogják kezelni ügyünket. Ne feledjük azonban: bármilyen követelésünk csak akkor érvényesíthető, ha pontosak a nyilvántartásaink és rendben vannak a bizonylataink. Enélkül senki nem tud segíteni rajtunk, és futhatunk a pénzünk után.
Vállalkoznék, de miből?
2013 május 27. | Szerző: Vállalkozásokosan
Bizonyára sokak fejében megfordultak már a címben elhangzottak. Akár induló, akár működő vállalkozásról legyen szó, az indulásnak, a fejlesztésnek sokszor útját állja az ehhez szükséges pénz hiánya. Ilyenkor meg lehet próbálni a családtól, esetleg barátoktól, ismerősöktől összeszedni a hiányzó összeget, vagy felkeresni valamelyik bankot, és az onnan felvett vállalkozói hitellel előteremteni a maradékot. A banki hitelfelvételre sokan csak legyintenek, mondván induló vállalkozás úgy sem fog hitelt kapni, másrészt annyira magas a hitelek kamata, hogy azt még egy jól működő vállalkozás is nehezen termeli ki, nem még egy kezdő cég. Részben igazuk is van, ám a helyzet induló vállalkozások számára sem reménytelen. A piaci alapú hitelek mellett számos, olcsóbb hitellehetőség áll a rendelkezésükre.
Ezeknek a hiteleknek a közös jellemzője, hogy valamilyen módon támogatottak. Ez azt jelenti, hogy vagy az utánuk fizetendő kamat támogatott, vagy a hitelt a kereskedelmi bank a piacihoz képest olcsóbb forrásból tudja nyújtani. A kamattámogatott hitelek közé tartoznak a Széchenyi hitelek, a Mikrohitel, a másik lehetőség a hamarosan induló, a tervek szerint legfeljebb 2,5%-os kamatra nyújtott Növekedési Hitel lesz.
Mit érdemes tudni ezekről a hitelekről, melyik, milyen vállalkozásnak alkalmas, hol lehet ezekhez hozzáférni?
Széchenyi Kártya Program
A Széchenyi Kártya Program 2002 óta létezik. Kezdetben egyetlen hitelkonstrukcióból állt: vállalkozások részére biztosított kedvező feltételekkel folyószámla-hitellehetőséget. Az évek során a Széchenyi Kártya Program több hitellehetőséggel bővült, így ma már van Széchenyi beruházási hitel, Széchenyi forgóeszközhitel, és létezik kifejezetten mezőgazdasággal foglalkozó vállalkozások számára is Széchenyi hitel.
A Széchenyi hitelek kamattámogatás mellett, állami garanciavállalással vehetőek igénybe, egyes típusait akár induló vállalkozások is igényelhetik. A Széchenyi hitelekről szóló legfontosabb tudnivalók, a hiteligénylés menete itt olvasható:
→http://www.vallalkozas-okosan.hu/szechenyi_hitelek
Mikrohitel Program
A Mikrohitel Program egy olyan, kifejezetten mikro-és kisvállalkozásoknak szóló hitellehetőség, akik kis összegű, a bankinál lényegesen olcsóbb hitellehetőséget keresnek. A Mikrohitel jelenleg fix 4,9%-os kamat mellett vehető igénybe. A mikrohitel egyaránt felhasználható akár forgóeszköz, akár beruházás finanszírozására is. A mikrohitel megyei vállalkozásfejlesztési alapítványoknál igényelhető. Honlapunkon itt olvashatnak róla:
→http://www.vallalkozas-okosan.hu/mikrohitel
Növekedési Hitel program
A Növekedési Hitel Program a jegybank által a kereskedelmi bankoknak biztosított, ingyenes forráson alapszik. A növekedési hitelprogram keretén belül a vállalkozások legfeljebb 2,5%-os kamatra jutnak majd hitelhez. Ezt az olcsó hitelt a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a vállalkozások beruházások megvalósítására, forgóeszközök finanszírozására és meglévő hiteleik kiváltására használhatják majd.
A jegybank által múlt héten kiadott tájékoztató alapján:
“Az I. pillér keretében kapott kölcsön kizárólag beruházásra, forgóeszköz-finanszírozásra, EU-s támogatás önrészéhez és előfinanszírozásához, illetve az eredetileg ilyen célra folyósított KKV kölcsön vagy pénzügyi lízing kiváltására használható fel.
2
Beruházási hitelek alatt az MNB a jelen program alkalmazásában a számvitelről szóló 2000. évi
C. törvény (Számviteli törvény, Szmt.) 25. § szerint meghatározott immateriális javak és az Szmt. 26. § szerint
meghatározott tárgyi eszközök beszerzésére, létesítésére, a már meglévő eszközök
korszerűsítésére és kapacitásuk bővítésére, továbbá az Szmt. 27. § szerint meghatározott tartós
részesedések közül az 50 százalék feletti tulajdoni jogot jelentő részesedés szerzésre nyújtott
hiteleket érti.
EU-s támogatás önrészére és előfinanszírozására nyújtott hitelek alatt az MNB a jelen
program alkalmazásában az Európai Uniós Támogatási programok támogatás előfinanszírozására
és társfinanszírozására nyújtott hiteleket érti.
EU-s támogatás önrészére és előfinanszírozására nyújtott hitelek alatt az MNB a jelen
program alkalmazásában az Európai Uniós Támogatási programok támogatás előfinanszírozására
és társfinanszírozására nyújtott hiteleket érti.
2013. március 31-jét követően átstrukturált, vagy 90 napon túl nem teljesítő hitel kiváltására egyik
pillér esetében sincs lehetőség””
(forrás: http://www.mnb.hu/Root/Dokumentumtar/MNB/Monetaris_politika/NHP/NHP_termektajekoztato.pdf)
A növekedési hitelprogram keretén belül piacra kerülő hitelkonstrukciók pontos részletei még nem ismertek, várhatóan néhány napon belül jelennek meg.
Aki a kedvező vállalkozói hitellehetőségek miatt felbátorodva máris indulna felvenni valamelyiket, őt egy kis óvatosságra intjük. Attól, hogy egy hitel kedvezőbb, mint az eddigiek, attól még ugyanúgy vissza kell azt fizetni. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha ugyanolyan körültekintéssel, ugyanolyan gondos mérlegelés után vettük fel, mint bármilyen egyéb hitelt. Ha így teszünk, az olcsó vállalkozói hitelek valamelyikét ügyesen felhasználva vállalkozásunk a hitel visszafizetése után is szép nyereséget fog nekünk termelni.
Oldal ajánlása emailben
X