Tartoznak egy számlával, mit csináljunk?

2012 december 5. | Szerző:

Előző bejegyzésünkben ismertettük, hogyan állítsunk ki és adjunk át egy számlát úgy, hogy se a számla, se az átadás, kézbesítés módja utólag ne legyen vitatható. Tehát biztosak vagyunk benne, hogy számlánk jó, és határidőn belül biztosan kézbesítettük. Jó esetben ilyenkor nincs más dolgunk, mint megvárni azt, hogy annak ellenértéke megérkezzen.

Ha észrevesszük, hogy egy számlánk fizetési határideje lejárt, és semmilyen reklamáció nem érkezett rá, akkor először e-mailban udvariasan hívjuk fel a vevő figyelmét, hogy bizonyára elkerülte a figyelmét a számla kiegyenlítése, és kérjük meg a számla rendezésére.
Természetesen senki nem akarja elriasztani a partnerét, tehát először udvariasan érdeklődjünk, hogy mikorra várható a kiegyenlítés. Ha nem történik meg a számla rendezése, a fizetési határidő lejárta után egy héttel küldjük ki az első fizetési felszólítást.

Nagyon fontos, hogy a fizetési emlékeztetőket, felszólításokat lássuk el sorszámmal!
Mindig ajánlottan, elsőbbségivel és tértivevényesen adjuk postára, és mindig maradjon belőle másolat számunkra. A tértivevény azért fontos, mert az minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy levelünket mikor vették át.
Előfordul, hogy egy vállalkozás valóban figyelmetlenségből elkeverte a számlánkat, vagy rossz helyre tette, és ezért maradt el a kifizetés. Az első fizetési felszólításra ezek a partnerek azonnal jelentkeznek, és biztosítanak minket a fizetésről.
Ha esetleg nem kapták meg a számlánkat, és erre való hivatkozással nem fizetnek, azonnal állítsunk ki hiteles számlamásolatot, és ajánlottan, elsőbbségivel, tértivevényesen küldjük el, és érdeklődjünk, hogy megkapták-e.
Ha egy vállalkozás nem tud határidőre fizetni, de tisztességes szándékai vannak, akkor már a fizetési határidő lejárta előtt szól, hogy türelmet kér.
Ezt adjuk is meg neki, de ne a végtelenségig, hiszen a későbbiekben minket az véd meg, hogy mindent megtettünk a követelésünk behajtása érdekében. Amennyiben az első fizetési felszólítás után sem történik pénzügyi rendezés, küldjük ki a második fizetési felszólítást, megjelölve benne, hogy ismételt fizetési felszólítás, és kérjük, hogy haladéktalanul intézkedjen a számla kiegyenlítéséről.
A továbbiakban ennek a vevőnek ne engedélyezzünk átutalásos fizetési módot, a készpénzes természetesen továbbra is megengedett. A nyilvántartásunkban rögzítsük, hogy már hány fizetési felszólítás ment ki, telefonon, e-mailon milyen ígéreteket kaptunk, és hogy ebből mi teljesült.
Ha mindezek ellenére nem történik meg a fizetés, akkor a harmadik fizetési felszólításban, már határozott hangnemben fel kell hívni az ügyfél figyelmét, hogy jogi útra tereljük az ügyet, és ennek minden költségét a vevőre fogjuk hárítani.

Ha a vevő jelentkezik, hogy most nincs pénze, de később lesz, és megmondja, hogy várhatóan mikor, ne engedjük csak így el, és várjunk a pénzünkre.
Foglaljuk írásba, hogy a tartozás átütemezésre kerül sor, ilyen és ilyen határidőben, és amennyiben ez nem történik meg, akkor milyen retorziók lépnek életbe, milyen biztosítékot tud felajánlani a vevő, milyen késedelmi kamatot kívánunk alkalmazni.
Ha folyamatos ügykezelés mellett a 30 napot eléri a fizetési késedelem, kezdeményezzük fizetési meghagyás kibocsátását. Amióta ezt közjegyzők is végezhetik, szerencsére lerövidült ennek átfutási ideje, nem kell hónapokat a bíróság döntésére várni. Ne feledjük: minél rövidebb idő telt el egy tartozás keletkezése óta, annál nagyobb az esély annak behajtására. Ezért ne hagyjuk, hogy nemfizető adósunk hitegessen minket, éljünk minél előbb a törvény által számunkra biztosított lehetőségekkel.
Igénybe vehetjük követeléskezelő cég szolgáltatását is, van közöttük olyan, aki csak a sikeresen behajtott tartozás után kér sikerdíjat. Mivel mi igyekszünk kesztyűs kézzel bánni a vevőinkkel, mert nem szeretnénk elveszíteni őket, a kívülállók határozottabban, de udvariasan fogják kezelni ügyünket. Ne feledjük azonban: bármilyen követelésünk csak akkor érvényesíthető, ha pontosak a nyilvántartásaink és rendben vannak a bizonylataink. Enélkül senki nem tud segíteni rajtunk, és futhatunk a pénzünk után.

 

Vállalkozás okosan

Mert vállalkozni jó, csak nem mindegy, hogyan csináljuk.
Mit csináljak, mielőtt vállalkozást indítok?
Mit csináljak, mit ne csináljak a vállalkozásommal?
Hogyan vezessem vállalkozásomat, hogy ne kerüljön bajba?
Mit csináljak, ha mégis baj van?
Mi az a sok érthetetlen kérdés, amiket a könyvelőm feltesz, mit jelent az a sok varázsszó, amikkel dobálózik?
Válaszokat adunk a fenti kérdésekre, könnyen érthető, emberi nyelven.

Kik vagyunk?

Könyvelő és kisvállalkozói tanácsadó, akik a vállalkozások világát nem csak az íróasztal mögül ismerik.

Elérhetőségeink:
Szilágyi Anita +3620-277-6230
Vuray György +3630-589-0869
Email: info@vallalkozas-okosan.hu

Honlap: Vállalkozás okosan



Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!