Mi az a cash-flow, mire jó?
2013 január 28. | Szerző: Vállalkozásokosan
Egy vállalkozás működése közben bevételhez jut, és kiadásai is keletkeznek, vagyis egy vállalkozás működése folyamatos pénzáramlással jár. Ha bevételünk keletkezik, több lesz a pénzünk, ha kiadásunk, akkor kevesebb. A cash-flow pedig nem más, mint ennek a pénzállománynak a változása, azaz megmutatja, adott pillanatban éppen mennyi pénzünk van.
Azért fontos tudni, hogy milyen egy cég cash-flow-ja, mert ha nem figyel oda, nagy bajba kerülhet. Egy átlag háztartásnál általában hónap elején megérkezik a fizetés, amiből ki kell fizetni a közüzemi számlákat, hiteleket, élelmiszert és ruhát kell venni. Szerencsés esetben nem úgy indulunk el vásárolni, hogy nem tudjuk, megjött-e már a fizetésünk, és abból mennyit emelt le a bank különböző átutalási megbízásokra, és nem úgy állunk a boltban, hogy fogalmunk sincs, mennyi pénzünk van.
Egy vállalkozásnál is nagyon fontos tudni, hogy mennyi a rendelkezésre álló pénz, mikorra várhatóak a bevételek, abból az összegből mennyit, milyen határidőre kell kifizetni, és még maradjon is tartalékra szükség esetén.
Egy háztartásban sokkal kevesebb tétel van, mint egy vállalkozásnál. A vállalkozásnál már nem lehet fejben tartani, hogy mikorra várhatóak a pénzbevételek, és mikor kellene, hogy a kifizetések határidőre odaérjenek anélkül, hogy késedelmi kamatot kellene fizetni vagy más egyéb negatív hatással szembesülni.
Ezért ajánlott cash-flow-t tervezni és vezetni. Nagyon egyszerűen el lehet készíteni. Létre kell hozni egy excel táblát, amibe beírjuk, hogy milyen típusú, milyen forrásból származó pénzbevételek várhatóak, ezek a hónap melyik napján esedékesek, és ugyanezt megcsináljuk a kifizetésekkel.
Ha ezt egy hónapra előre megtervezzük, azonnal látjuk a napi egyenlegből, hogy mikor lehet baj, mikor nem lesz elég a rendelkezésre álló pénz a kifizetésekre. Ez ugye elsőre még csak egy terv, ami bárhogy alakulhat. De ha egy-két előző havi bankkivonatot és pénztárkönyvet megnézünk, akkor már láthatjuk, hogyan alakult a valóság ahhoz képest, mint amit mi elterveztünk. Javasolt külön bontani a házi pénztár és a bankszámla cash-flow-t, persze az egyenlegnél mindkettőt figyelembe kell venni. Ez a cash-flow „házi” használatra teljesen megfelelő.
Ha szeretnénk elindítani egy beruházást, aminek tudjuk a bekerülési költségét, és pénzt kellene hozzá szerezni, akkor vagy bankhoz megyünk, vagy egy befektetőt próbálunk meggyőzni arról, hogy ez egy jövedelmező üzlet lesz. Ilyenkor üzleti tervet kell készíteni, aminek egyik része – de talán a legfontosabb – a pénzügyi terv, és a cash-flow, ugyanis ebből fog kiderülni, hogy mire költenénk a befektető pénzét, és mikorra várható annak megtérülése, mikor, milyen ütemezéssel tudjuk a felvett összeget visszafizetni, és mikortól marad már pénz a vállalkozásban. Ez már egy kicsit komolyabb cash-flow, mint az előbb említett, de funkciója ugyanaz.
A számviteli törvény előírja, hogy a beszámolónak tartalmaznia kell a cash-flow-t. Ennek van egy kötelező sémája, amit általában a könyvelő programok már el tudnak készíteni, de ez nem annyira alkalmas a napi használatra.
Ha egy kifizetést nem tudunk időben elindítani, hogy határidőre odaérjen, egyrészt késedelmi kamatot kell miatta fizetni, másrészt akár inkasszót is kaphatunk a bankszámlánkra , ha éppen az adóhatóságnak nem fizetünk időben. Az inkasszó azt jelenti, hogy valakinek joga van pénzt leemelni a bankszámlánkról. Ez lehet egy jogerős bírósági végzés miatt (ami lehet egy fizetési meghagyás) vagy az adóhatóság által. Ha sokáig nem fizetjük ki a szállítóinkat, az adóhatóságot vagy a hitelnyújtó bankot, akkor végrehajtást vagy felszámolási eljárást kezdeményezhetnek a cég ellen.
Ha szeretne tisztában lenni a pénzügyeivel és szeretne egy ilyen cash-flow táblát, szívesen segítünk az elkészítésében.
Vállalkozni akarok. Megéri, vagy nem éri? 1.
2012 november 14. | Szerző: Vállalkozásokosan
Korábbi bejegyzésünkben írtuk, ha vállalkozásba kezdünk, az egyik legfontosabb dolog, amit fel kell mérnünk, hogy az, amit csinálni szeretnénk, megéri-e, avagy nem. Ezt a folyamatot hívjuk pénzügyi tervezésnek. A pénzügyi tervezés során először összeszedjük, milyen költségeink, milyen kiadásaink várhatóak, majd megbecsüljük, hogy várhatóan mennyi bevételre számíthatunk. Pénzügyi tervre szüksége van egy kezdő, és szüksége lehet egy működő vállalkozásnak is.
Miért olyan fontos része ez egy vállalkozás elindításának?
Ha vállalkozásunkat nem hobbiból szeretnénk csinálni, hanem azért, hogy megéljünk belőle, akkor annak nyereséget kell termelni, mégpedig várhatóan annyit, hogy megérje csinálni, a működéshez, fejlesztésekhez szükséges pénzen felül megélhetésünket is biztosítsa.
Ma az induló cégek nagy része mikrovállalkozás, nagy részük kényszervállalkozás egyben, nagyon erősen behatárolt anyagi lehetőségekkel. Az ő helyzetükben nagyon fontos, hogy meglévő, általában szűkös forrásaikat mire fordítják, azokat lehetőleg minél ésszerűbben használják fel. Ha valaki hitelből, támogatás igénybevételével, vagy pályázati forrásból kívánja vállalkozását elindítani, akkor is szüksége lesz egy pénzügyi tervre, amiből kiolvasható, hogy a megvalósítani kívánt cél gazdaságilag életképes-e. Ha valaki már működő vállalkozása részére szeretne hitelt felvenni, szintén kérni fognak tőle ilyet.
Mikor készítsük el a pénzügyi tervet?
A legjobb ha még azelőtt, mielőtt elindítjuk vállalkozásunkat. Igen, első hallásra talán lehetetlennek hangzik, pedig egyáltalán nem az. Általában vásárolni sem úgy szoktunk, hogy valamennyi pénzzel a zsebünkben találomra nekiindulunk ahogy esik úgy puffan alapon, és majd valahol valamennyiért megvesszük azt, amit szeretnénk. Ugyanígy, mielőtt bejegyeztetjük a céget, névjegykártyát készítünk, megvesszük az árukészletet, hirdetni kezdünk, előtte összeszedjük, mi mennyibe kerül, mikor kell kifizessük, mindez összesen mekkora kiadást jelent, és reményeink szerint mikorra érkeznek meg a vevők, akiktől bevételhez jutunk. Ezt pedig még azelőtt végig lehet, sőt végig is kell gondolni, mielőtt kiváltjuk a vállalkozói igazolványunkat, vagy bejegyeztetjük cégünket. Ugyanis már ekkor kiderül, megéri-e majd azzal foglalkozni, amivel szeretnénk. Ha kiderül, hogy nem éri meg, máris jelentős veszteségtől kíméltük meg magunkat, hiszen nem kezdtük el pénzünket egy feneketlen kútba dobálni.
Mindez szép és jó, de én nem értek a számokhoz, hogyan tudok ilyen tervet csinálni?
Igen, ez a kifogás is gyakran elhangzik. A pénzügyi terv szó hallatán nem kell rögtön egy 10 éves, a várható bevételeket-kiadásokat havi bontásban tartalmazó, cash-flowt, mérleget, eredménykimutatást tartalmazó valamire gondolni. Egy kezdő kisvállalkozásnak nem biztos, hogy szüksége van ilyen részletességű tervre. Nyissunk egy excel-táblát, vagy vegyünk magunk elé egy kockás papírt, és először szedjük össze, milyen jellegű kiadásaink lehetnek. Szépen kezdjük el beírni, várhatóan mikor, mire mennyit kell költenünk. Ezt tegyük meg havi bontásban. A kiadások mellé kezdjük el odaírni, hogy mikortól mennyi bevételre számítunk, majd összesítsük a két számot. Ez meg fogja mutatni, hogy egy adott hónapban több volt-e a kiadásunk, mint a bevételünk. Ez önmagában még nem minden. Szükségünk lesz még egy táblázatra. Ennek első oszlopába beírjuk, mennyi pénzünk van, amikor elkezdjük a vállalkozásunkat. A következő oszlopba beírjuk, mennyi volt a bevételünk és a kiadásunk különbözete, majd ezt a számot hozzáadjuk, vagy kivonjuk meglévő pénzünkhöz / pénzünkből. Ez azt fogja megmutatni, hogy az adott hónapot éppen mennyi pénzzel zártuk. A következő hónapban keletkezett nyereséget / veszteséget értelemszerűen ehhez a számhoz adjuk hozzá. Arra vigyázzunk, hogy ez a szám sose legyen nulla, ugyanis az azt jelenti, elfogyott a pénzünk. (A hivatkozásra kattintva táblázat-minták nyílnak, a felül lévőben vezethetjük havi kiadásainkat és bevételeinket. A másikban tarthatjuk nyilván azt, hogy aktuálisan éppen mennyi pénzünk van, a könnyebb érthetőség kedvéért kitöltöttük.)
A valóságban a helyzet ennél természetesen egy kicsit bonyolultabb, hiszen attól, hogy vállalkozásunknak több lesz a bevétele, mint a kiadása, még tönkremehetünk. Ugyanis ebből a különbözetből kell kifizetni a különböző adókat, járulékokat, így tervezésnél ezekkel is számolni kell. Ezek várható mértékét meghatározni viszont adózáshoz kevésbé értők számára már lényegesen nehezebb. Ezért érdemes már a tervezés fázisában felkeresni egy könyvelőt, vagy egy számok világában jártas tanácsadó céget, akik segítenek a pénzügyi terv véglegesítésében. Igaz, egy ilyen tanácsadás, esetleg tervezés nincs ingyen. Ilyenkor gyakran halljuk, de hát még egy kapavágást sem tettünk, máris pénzbe van a még el sem indított vállalkozás. Igen, egy pénzügyi terv elkészítése kiadást jelent. Azonban mindenki döntse el maga, melyik a jobb: egy egyszerűbb pénzügyi terv néhány tízezer forintos költsége, vagy az, hogy valaki ennek híján jobb esetben csak a vállalkozásba fektetett százezreit, millióit, esetleg teljes vagyonát veszíti el.
Következő írásunkban részletesen ismertetjük, pontosan milyen típusú költségekkel, adókkal kell egy vállalkozás indításánál számolni, és hogyan lehet a várható kiadásokat és bevételeket megbecsülni.
Ugrás a második részhez
Pénzügyekről vállalkozásoknak
2013 április 10. | Szerző: Vállalkozásokosan
Saját jól felfogott érdekünk, hogy tisztában legyünk vállalkozásunk pillanatnyi pénzügyi helyzetével, azzal, mikor, milyen bevételekre és kiadásokra számíthatunk. Ehhez elengedhetetlen bejövő és kimenő számláink pontos nyilvántartása, és azok fizetési határidejének nyomon követése. Ha hitelt szeretnénk vállalkozásunknak felvenni, akkor is tisztában kell lennünk azzal, hogy cégünk mit bír el, hogyan, mire érdemes a felvett hitelt elköltenünk.
Minderről olvashatnak honlapunkon, ahol közzétettük pénzügyi kisokosunkat. Folyamatosan bővítjük majd, hiszen olyan vállalkozói pénzügyekkel kapcsolatos dolgokról írunk itt, amik szinte minden vállalkozást érintenek, amelyek fontosak minden vállalkozás számára.
Oldal ajánlása emailben
X