Vállalkozás okosan
Mert vállalkozni jó, csak nem mindegy, hogyan csináljuk.
Mit csináljak, mielőtt vállalkozást indítok?
Mit csináljak, mit ne csináljak a vállalkozásommal?
Hogyan vezessem vállalkozásomat, hogy ne kerüljön bajba?
Mit csináljak, ha mégis baj van?
Mi az a sok érthetetlen kérdés, amiket a könyvelőm feltesz, mit jelent az a sok varázsszó, amikkel dobálózik?
Válaszokat adunk a fenti kérdésekre, könnyen érthető, emberi nyelven.
Kik vagyunk?
Könyvelő és kisvállalkozói tanácsadó, akik a vállalkozások világát nem csak az íróasztal mögül ismerik.
Elérhetőségeink:
Szilágyi Anita +3620-277-6230
Vuray György +3630-589-0869
Email: info@vallalkozas-okosan.hu
Honlap: Vállalkozás okosan
Blogkövetés
Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.
Kivel ne kössünk üzletet?
2012 november 21. | Szerző: Vállalkozásokosan
Túl vagyunk a cégalapításon, megünnepeltük , hogy elindult vállalkozásunk. Szépen lassan jönnek az érdeklődők is, akik egy részéből előbb-utóbb vevő lesz. Egy részük megveszi, vagy megrendeli ami kell neki, jön, kifizeti és elviszi. A többivel úgy állapodtunk meg, hogy kiállítjuk a számlát, és majd 10, vagy 15 nap múlva kifizetik. Az árut elvitték, a számlák ellenértéke viszont nem nagyon akar beérkezni. Közben rezsit kéne fizetnünk, adókat, fizetést adni az alkalmazottaknak, új árut rendelnünk, nem mellékesen nekünk is meg kéne élni valamiből. Azt látjuk, hiába dolgozunk, mégsem előre haladunk, mivel tartoznak nekünk is, mi sem tudunk időre fizetni másoknak, gyűlnek a kifizetetlen számlák, mi is kapjuk a felszólításokat, hogy fizessünk.
Nincs mit tenni, mi is noszogatni kezdjük azokat a vevőinket, akik tartoznak, ugyan fizessenek már. Először telefonon, aztán e-mailban, majd hivatalos levélben, végül ügyvéd tanácsára fizetési meghagyást kérünk ellenük. Igen ám, de mire idáig eljutunk, azok a vevőink, akik tartoznak, egy részük eltűnik, egy részük azt mondja, fizetnének, de nekik is tartoznak, a többiről kiderül, egyáltalán nem tud fizetni, hiába rendelnének el ellenük felszámolást, akkor sem. Az idő telik, pénzünk továbbra is fogy, már a vállalkozás napi működtetésére sem maradt elegendő forgótőkénk, arról nem beszélve, az, hogy el tudjuk kezdeni kintlévőségeinket behajtani, szintén pénzbe kerül.
Szélmalomharcunkat egy ideig még folytatjuk, aztán sajnálattal megállapítjuk, hogy nincs tovább, és lehúzzuk a rolót. Aztán megállapítjuk, bár nagyon ügyes vállalkozók voltunk, mindent jól csináltunk, a körülmények áldozatai lettünk. A körbetartozásé. A rosszindulatú, eleve fizetni sosem akaró cégeké.
Igazunk van, ha ezt gondoljuk? Igen is, meg nem is.
Tény, minden üzletnek, minden vállalkozásnak van kockázata. Ezt teljes mértékben megszüntetni, kizárni nem tudjuk, kezelni, csökkenteni igen. Főként kezdő vállalkozók esetén teljesen érthető emberi reakció, ha jön egy új megrendelő a nagy üzlet reményével, akkor az óvatosság alább hagy, és csak a várható bevétel, és nyereség nagysága lebeg a szemünk előtt. Ilyenkor kellene mindig ott álljon valaki, hogy a fülünkbe súgja a kérdést: mi lesz akkor, ha az árut leszállítjuk, a munkát elvégezzük, de mégsem fizetnek nekünk? Honnan tudjam, az illető cég várhatóan akar-e, fog-e majd tudni fizetni?
Száz százalékos biztonság természetesen itt sincs, de némi óvatossággal és odafigyeléssel elkerülhető, hogy cégünk működését vevőink nemfizetése bajba sodorja.
Sajnos nagyon sok kezdő, de gyakorló vállalkozó nem tudja a módját, hogyan, miként előzheti meg, hogy cége ügyfelei tartozása miatt kerüljön veszélybe, vagy menjen tönkre. Ahogy sokan azt sem tudják, hol, milyen adatbázisokban nézhetnek utána leendő vevőjük előéletének, hol tudja leellenőrizni őket, egyáltalán, sokan nincsenek tisztában ennek fontosságával. Az első, és talán legfontosabb dolog: mindig legyünk tisztában vállalkozásunk pillanatnyi teherbíró képességével, azzal, mi az a határ, ami még nem veszélyezteti cégünk létét, ha egy megrendelést esetleg nem fizetnek ki. A második: ha valaki halasztott fizetéssel szeretne tőlünk vásárolni, vagy szolgáltatást igénybe venni, nézzünk utána, ellenőrizzük leendő partnerünket, és csak utána állapodjunk meg vele. Az is nagyon fontos, milyen szerződést kötünk, nem kellő körültekintéssel aláírt szerződés esetén esetleges követelésünket nem, vagy csak sokkal nehezebben fogjuk tudni érvényesíteni.
Ma már több, ingyenes adatbázis létezik (NAV, Cégbíróság), ahol vállalkozók, cégek adatai hozzáférhetőek, ahol ellenőrizhető, hogy adószámuk nincs-e felfüggesztve, nem állnak-e végrehajtás, vagy éppen felszámolás alatt. Emellett nézzük meg leendő partnerünk mérlegét, eredménykimutatását (ezek nyilvános adatok), ezen kívül kérhetünk egy aktuális főkönyvi kivonatot, illetve banki igazolást arról, hogy az elmúlt időszakban a cég számláján nem volt fedezethiány miatt visszautasított utalás. Amennyiben erre leendő partnerünk nem hajlandó, inkább ne kössünk vele üzletet. Ilyenkor ugyanis alapos okunk van feltételezni, hogy valamit szeretne eltitkolni előlünk. Ha a vállalkozás háza táján minden rendben lenne, valószínűleg ezt nem tenné, így jó eséllyel egy megbízhatatlan, problémás céggel állunk szemben.
Ha új vevővel kötünk üzletet, ne feledjük, bár az üzlet alapja a bizalom kell, legalább olyan fontos az ellenőrzés is. Ugyanis egy meg nem kötött üzlet minden esetben jobb, mint egy olyan, amiből rosszul jövünk ki, ami után csak veszteségünk keletkezik.
Következő bejegyzéseinkben foglalkozunk azzal, hogyan értelmezhető egy vállalkozás cégkivonata, mérlege, mire figyeljünk egy főkönyvi kivonat áttekintésekor, és milyen szerződést kössünk, milyen egyéb dolgokra van még ahhoz szükség, hogy minél jobban védve legyünk egy esetleges nemfizetés esetén.
Oldal ajánlása emailben
X