Hogyan kössünk jó szerződést?
2012 november 28. | Szerző: Vállalkozásokosan |
Minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb pont az új ügyfél megszerzése. Ha ez sikerült, az ügyféllel szerződést kötünk. Nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan tesszük. A jog szerint szerződés szóban is létrejöhet, azonban vitás kérdés esetén ilyen esetben szinte lehetetlen eldönteni, kinek van igaza. Éppen ezért ragaszkodjunk a megállapodás írásba foglalásához.
Ugye jártak már úgy, hogy megkötötték a szerződést, elvégezték a munkát, vagy leszállították az árut és csak vártak a pénzükre, de csak ígéretet kaptak a fizetésre? Aztán, mivel a partner nem fizetett, jogi útra terelték a dolgot, ám a rosszul megkötött, hiányos szerződés miatt nem tudták jogos követelésüket érvényesíteni? Előző bejegyzésünkben leírtuk, miért fontos, hogy ellenőrizzük leendő üzletfelünket, és hogyan tehetjük azt meg.
Amikor a szerződést megfogalmazzuk, legyünk előrelátóak, ne használjunk előre gyártott sablonokat. Minden ügylet egyedi, más, ezért a szerződés sem lehet ugyanaz. Pontosan térjünk ki a termék, szolgáltatás meghatározására, arra, hogy ki, mikor, mit vállal, és mi történik, ha ez nem a megbeszéltek szerint történik, mi számít elfogadott teljesítésnek, mikor kell kiállítani a számlát, mi a pontos fizetési határidő, a számla kiállításától vagy kézhezvételétől számítják-e a napokat, naptári nap vagy munkanap, alvállalkozót kívánunk-e igénybe venni, mennyi az ügyleti kamat, késedelmi kamat mértéke.
Használjuk az alábbi, fontos kitételeket:
A leszállított, de ki nem fizetett áru az áruérték kifizetéséig a cég tulajdona marad. A tulajdonjog fenntartással érintett terméket más követelésébe beszámítani, azt megterhelni, vagy fedezetként bármilyen célra felajánlani tilos.
Késedelmes fizetés esetén 20% késedelmi kamatot számítunk fel.
Ha a Megrendelő bármely számlája fizetésével késedelembe esik, valamennyi számlája azonnal, egy összegben esedékessé válik.
Megrendelő kizárólag jogerős bírósági ítélet alapján jogosult bármilyen követelését a számla ellenében beszámítani.
Megrendelő tudomásul veszi, hogy a számla kézhezvételétől számított 8 napon belül írásban kell jeleznie az esetleges reklamációt, a 8 napos határidő leteltét követően a számlával kapcsolatos mindennemű reklamációs lehetőségről Megrendelő visszavonhatatlanul lemond.
A szerződés aláírója aláírásával elismeri, hogy az abban foglaltakat megértett, azokkal egyetért, és a szerződés egy, (vagy több) eredeti példányát átvette.
Lehetőség szerint kérjünk előleget, ennek a feltételeit is rögzítsük a szerződésben. Ne írjuk alá azonnal a szerződést amit az orrunk alá dugnak, lehetőség szerint ügyvéddel ellenőriztessük le. Nagyobb értékű szerződést foglaljunk közjegyzői okiratba, ez ugyanis azonnal végrehajtható, az esetlegesen ellenérdekelt fél nem tudja éveken keresztül bíróságon vitatni a szerződés érvényességét. Érdemes készíteni egy vevő-adatlapot meglévő, és újonnan szerzett ügyfeleinkről, mely tartalmazzon róluk minden fontos információt.
Ha megkötöttük a szerződést, elindul a szállítás, az együttműködés, hamarosan számlát is ki kell állítanunk. Ez sem mindegy, hogyan történik. Leírjuk majd a legfontosabb tudnivalókat.
Kapcsolódó bejegyzések:
https://vallalkozasokosan.cafeblog.hu/2012/11/21/kivel-ne-kossunk-uzletet/
https://vallalkozasokosan.cafeblog.hu/2012/11/26/hogyan-kossunk-uzletet/
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: